Ik start steeds met een korte check van wat mijn leerlingen nog weten uit de vorige lessen. Ik stel een aantal vragen of geef opdrachtjes die me meteen een beeld geven van waar ik mogelijk moet bijsturen. Soms blijkt bijvoorbeeld dat leerlingen belangrijke voorkennis nog niet voldoende beheersen. Zij hebben extra uitleg nodig, terwijl andere leerlingen al kunnen beginnen met de oefeningen.
Beschrijving
De voorkennis van leerlingen gaat over alles wat ze weten, kunnen en al hebben meegemaakt. Het is één van de meest bepalende factoren bij het behalen van de leerdoelen. In een effectieve les bouw je verder op de voorkennis van leerlingen.
Je kan er echter niet van uitgaan dat de voorkennis steeds correct en voldoende aanwezig is. Het is jouw taak om een beeld te krijgen van de relevante voorkennis van leerlingen en deze, indien nodig, te reconstrueren. Je kan namelijk niet effectief voortbouwen op een zwakke of afwezige basis.
Voordelen
Het stelt je in staat om de leerbehoeften van leerlingen te bepalen en hier doelgericht bij aan te sluiten.
Je kan gerichte vervolgacties ondernemen.
Uit studies blijkt dat effectieve leraren meer strategieën hanteren om de voorkennis bij leerlingen te reconstrueren. Het bevordert de kwaliteit van je onderwijs.
Leerlingen kunnen nieuwe informatie eenvoudiger in verband brengen met reeds aanwezige kennis.
Het actief ophalen van leerstof uit het geheugen (retrieval practice) is een effectieve leerstrategie. Door voorkennis op te halen, zullen de leerlingen de leerstof langer onthouden (hoe leren leerlingen?)
Het biedt leerlingen meer inzicht in hoeverre ze de leerstof beheersen en waar mogelijke kennishiaten zitten.
Het verlaagt de cognitieve belasting waardoor leerlingen effectiever leren.
Je kan voorkennis (relatief) tijdsefficiënt in kaart brengen.
Door voort te bouwen op een correcte basis voorkom je frustraties, bij jezelf en bij je leerlingen.
Relevante voorkennis zit vaak niet kant-en-klaar in het geheugen van leerlingen. Van zodra mensen leren, beginnen ze immers meteen te vergeten. Het is dus niet omdat je iets hebt uitgelegd of de leerlingen hebben gestudeerd voor een toets, dat leerlingen de leerstof nog steeds kennen op het moment dat ze die terug nodig hebben. Ook kan voorkennis het leren belemmeren. Bijvoorbeeld als leerlingen er bepaalde foute ideeën of misvattingen op nahouden. Daarom spreken we verder over het reconstrueren van voorkennis in plaats van het activeren ervan.
Je kan op verschillende manieren zicht krijgen op de voorkennis van leerlingen. Er zijn 5 randvoorwaarden om dit effectief aan te pakken:
breng de voorkennis van álle leerlingen in kaart;
laat leerlingen geen hulpmiddelen gebruiken;
organiseer het zo tijdsefficiënt mogelijk;
zorg dat je de antwoorden snel kan interpreteren en;
stel doelgerichte, specifieke vragen waarmee je de relevante voorkennis van leerlingen ophaalt.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier vinden.
De inhoud in dit overzicht is gebaseerd op volgende bronnen:
Ausubel, D. P. (1968). Educational psychology: A cognitive view. New York, NY: Holt, Rinehart & Winston.
Brod, G. (2021). Towards an understanding of when prior knowledge helps or hinders learning. Science of Learning, 6(24). /10.1038/s41539-021-00103-w
Coe, R., Rauch, C.J., Kime, S., & Singleton, D. (2020). Great teaching toolkit. Evidence review. Evidence Based Education.
Dunlosky, J., Rawson, K. A., Marsh, E. J., Nathan, M. J., & Willingham, D. T. (2013). Improving students’ learning with effective learning techniques: Promising directions from cognitive and educational psychology. Psychological Science in the Public Interest, 14(1), 4-58.
Kirschner, P. A., Raaijmakers, S., & Claessens, L. (2018). Op de schouders van reuzen: Inspirerende inzichten uit de cognitieve psychologie voor leerkrachten. Ten Brink Uitgevers.
Rosenshine, B. (2010). Principles of instruction (Band 21 ‘Educational Practices Series’). Brussels: International Academy of Education and Geneva: international Bureau of Education.
Surma, T., Vanhoyweghen, K., Sluijsmans, D., Camp, G., Muijs, D., & Kirschner, P.A. (2019). Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek. Meppel: Ten Brink Uitgevers.
Van de Graaf, F. (2021, 22 september). 10 werkvormen voor snel voorkennis activeren. Toetsrevolutie. Geraadpleegd op 10 januari 2023, van /10-werkvormen-voor-snel-voorkennis-activeren/