Ik vind het belangrijk dat leerlingen kunnen samenvatten en hoofd- en bijzaken kunnen onderscheiden. Op een nascholing hoorde ik iemand praten over de Cornell-samenvatting. Sindsdien laat ik mijn leerlingen enkel nog samenvatten op deze manier. Elk schooljaar kost het wel wat moeite om hen mee te krijgen, maar ik merk dat ze hier echt veel uithalen. Het geeft mij ook een duidelijk beeld van hoe leerlingen mijn lessen verwerken.
Beschrijving
De Cornell-methode is een werkwijze waarin leerlingen de leerstof stapsgewijs samenvatten. De werking van de Cornell-methode is gebaseerd op een eenvoudige paginaschikking die leerlingen helpt om aantekeningen te maken, de leerstof te herhalen en vervolgens in eigen woorden samen te vatten.
Voordelen
Je kan achterhalen wat de leerlingen als de essentie uit de leerstof halen. Dit geeft een beeld van de mate waarin ze de leerstof begrijpen.
Leerlingen leren beter om de hoofd- en bijzaken van elkaar te onderscheiden.
Leerlingen verwerken de leerstof op een actieve manier (hoe leren leerlingen?).
Het verplicht leerlingen om zichzelf herhaaldelijk te testen (retrieval practice). Hierdoor zullen ze de leerstof langer onthouden.
Je kan hiermee de voorkennis van leerlingen controleren en reconstrueren.
Het zet leerlingen aan tot reflectie over wat ze beheersen. Het draagt bij tot hun zelfregulatie (meer kan je hier lezen).
Het is een effectieve studeerstrategie. Door deze expliciet in te zetten in een vak, vergroot je de kans dat leerlingen dit zelfstandig toepassen.
Eens de leerlingen vertrouwd zijn met de werkwijze, vergt het weinig voorbereiding waardoor de methodiek efficiënt ingezet kan worden.
Leerlingen kunnen dit niet automatisch. Ze hebben begeleiding nodig om de werkwijze aan te leren: demonstreer hoe je aan de slag gaat en waar je op let.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier vinden.
De inhoud in dit overzicht is gebaseerd op volgende bronnen:
Fiorella, L., & Mayer, R. E. (2015). Learning as a generative activity: Eight learning strategies that promote understanding. Cambridge University Press.
Hoof, T., Surma, T., & Kirschner, P. A. (2021). Leer studenten studeren met succes. Antwerpen: Thomas More-hogeschool.
Hoof, T., Surma, T., Muijs, D., & Kirschner, P.A. (2020). Supporting students to become self-regulated learners: teaching metacognition matters. Geraadpleegd op 2 december 2022, van https://theeducation.exchange/supporting-students-to-become-self-regulated-learners-teaching-metacognition-matters/
Surma, T., Vanhoyweghen, K., Sluijsmans, D., Camp, G., Muijs, D., & Kirschner, P.A. (2019). Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek. Meppel: Ten Brink Uitgevers.